Wednesday 26 October 2011

Prosa buat Bonda

Pelekat lama aku sarung kan
Ketayap usang aku padan kan
Di sejadah berdebu aku melutut
Menadah tangan dan berdoa

Tuhan, sesungguhnya aku sebarai ini ingin memohon pada mu,
kau ampunkahlah dosa bondaku dan kau buka kan lah pintu rezeki buatnya,
dan janganlah engkau menutup pintu hatinya kerana sesungguhnya dia ibu yang sangat
mengasihani dan tidak henti-henti mendoakan tentang anak-anaknya.

Selesai berdoa, aku lihat bonda berdiri di sebalik pintu sambil mengesat-ngesat air matanya.
Lalu aku bagun dan terus ke arah bonda. Aku peluk bonda erat-erat, aku kucup pipi bonda dan aku bisik
di telinga bonda,


"Bonda, aku tahu aku yang sesungguhnya aku tak kaya, aku tak pandai, aku tak bermasa depan,
aku tak dapat beri kau harta dan aku tahu aku anak yang paling hina berbanding kakak dan abang.
Apa yang dapat aku beri cuma doa yang mengiringi kau sepanjang hanyat mu."

No comments:

Post a Comment